۲۴ شهریور ۱۳۹۱، ۱۱:۲۳

جایزه 50 هزار پوندی برنده بوکر 16 اکتبر اعطا می‌شود

جایزه 50 هزار پوندی برنده بوکر 16 اکتبر اعطا می‌شود

فهرست نهایی جایزه معتبر بوکر که دربرگیرنده نام 6 نامزد راه یافته به بخش نهایی این رقابت است، اعلام شد. برگزیده بوکر 2012 روز 16 اکتبر (25 مهر) جایزه 50 هزار پوندی‌اش را دریافت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، گروه داوری بوکر دیشب از دبورا لوی، هیلاری مانتل، آلیسون مور، ویل سلف، تان توان انگ و جت تاییل به عنوان 6 نویسنده ای که به بخش نهایی این رقابت راه یافتند، نام برد.

6 کتابی که به فهرست نهایی راه یافتند شامل : «باغ مه شامگاهی» نوشته تان توان اینگ، «خانه شناور» نوشته دبورا لوی، «جسدها را بالا بیاورید» نوشته هیلاری مانتل، «فانوس دریایی» نوشته آلیسون مور، «چتر» نوشته ویل سلف و «نارکوپولیس» نوشته جت تاییل است.

سر پیتر استوتارد، سردبیر تایمز ادبی که ریاست گروه داروی امسال را برعهده دارد، بالا رفتن سن، خاطرات و فقدان‌های بشری را موضوع مشترک همه این کتاب‌ها دانست.

در بخش نهایی دو رمان که نخستین اثر نویسندگانشان یعنی جت تاهیل نویسنده هندی و آلیسون مور هستند جای دارد. این در حالی است که نام سه ناشر کوچک و مستقل به عنوان ناشران این آثار در فهرست امسال به چشم می‌خورد. علاوه بر این هیلاری مانتل که سال 2009 جایزه بوکر را برای رمان «تالار گرگ» دریافت کرد برای بخش دوم این سه گانه به فهرست امسال نیز راه یافته است. تان توان اینگ نویسنده مالزیایی نیز در سال 2007 برای رمان «هدیه باران»در فهرست اولیه بوکر جای داشت.

گروه داوری با بررسی 145 کتاب، این آثار را در دو مرحله انتخاب کرده‌اند. در فهرست اولیه امسال 12 کتاب جای داشتند.
برنده نهایی این جایزه 16 اکتبر (25 مهر) در لندن معرفی می‌شود و 50 هزار پوند به عنوان جایزه دریافت می‌کند. این در حالی است که هر یک از نامزدهای راه یافته به بخش نهایی نیز یک جایزه 2500 پوندی دریافت می‌کنند و نسخه ویژه دست ساز اثر خود را به عنوان یادگار به خانه می‌برند.

دریافت جایزه بوکر علاوه بر ارزش مادی خود جایزه، به معنی فروش فوق‌العاده اثر برنده نیز هست و جولیان بارنز برنده سال پیش بوکر برای رمان «حس یک پایان» موفق شد تا بیش از 300 هزار نسخه چاپی از کتابش را تنها در بریتانیا به فروش برساند.

جایزه بوکر از سال 1969 کار خود را شروع کرده است.

کد خبر 1695559

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha